logo
Науково-дослідний інститут селянства та вивчення аграрної історії
Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
Open menu
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.1.jpg
  • 5.1.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg

Вірування про худобу

«На св. Юрія вигонили худобу, перед тим,  як вигонили пастися брали освячену писанку і від голови до хвоста прокачували і казали: “Отак як ти, моя писанка, кругленька і гарненька, так і ти, моя корівонько, будь кругленька і гарненька”»

Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. с. Новоселиця Чигиринського району, Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«Відробляли, коли не давала молока або брикалася. На сковорідці кип’ятили молоко і у центр сковорідки у молоко штрикали голкою. Винуватець зурочення прийде просити хоч “ложку цукру”».

Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. с. Солошине Кобелянського р-ну Полтавської обл.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«Перед тим, як прийде дід відробляти зурочення, треба побризкати свяченою водою, після чого він відробляє. До вечора прийде людина, яка зурочила і буде просити щось з посуду чи сіль. Прийшла сусідка і дуже просила солі у дітей, їй не дали. Але потім таки випросила, після чого у корови геть зникло молоко. Корову здали на м’ясо».

Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. с.Южне Ічнянського р-ну Чернігівської обл.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«Щоб взяти, хто поробив, клали на сковорідку сіль і нагрівали сковорідку і бризкали водою, коли буде тріщать і піде дим – значить пороблено, коли диму немає – не пороблено. Людина, яка поробила обов’язково прийде, то їй буде пекти так, як пече сіль».

Записано від:  Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. м.Черкаси.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«На порозі можуть відбуватися обряди, пов’язані із псуванням. Господарка прийшла додому, де було багато бліх. Після чого вона посипала маком по вуглам проти сонця і навхрест у кутках, і в центрі. Блохи зникли. Баба казала, що пороблено на пустоту. Дійсне там ніхто не живе і квартиранти швидко змінюють місце проживання. Баба брала і нагрівала сковорідку і так взнала, що була порча на пустоту, бо прийшла людина, яка поробила і просила щось позичити».

Записано від:  Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. м.Черкаси.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«У 30-х роках господарка пішла на ланку полоти буряки, коли провернулася додому, то зустріла сусідку у воротах своєї садиби. Згодом побачила, що у корови відрізано хвоста більше, ніж на дві третини. Після цього випадку корова перестала давати молоко. Господиня змушена була вести корову на базар. Там до неї підійшла якась жінка і попросила не продавати цю корову. Згодом вона повернулась і заплатила стільки, скільки та за неї просила, не торгуючись. Господиня – баба Галя».

Записано від: Бабінцева Віталія Сергійовича 1980 р.н. – двоюрідного внука баби Галі с. Балаклея, Смілянського району, Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«Одна баба попросила зробити ляду до бурякової ями. Їх у неї було дві, хоча худоби вона не тримала. Постійно теслю, який робив їй всілякі послуги, вона годувала сметаною, яка у неї постійно густа і жовта. Одна бурякова яма у неї слугувала за льох, коли вона туди полізла за сметаною, робітник підглянув, що вона буде робити. Збоку у ямі було викопано невелика пічурка, у якій сиділа ряба жаба і вона звертається до тієї жаби “Ряба, Ряба, дай сметани!”. Після чого винесла йому повен глек сметани».

Записано від; Марії Близнюк (у дівоцтві Сірик). с. Ташлик, Смілянського району, Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«Коли у селі багато свиней, значить там багато відьом».

Записано від: Бабінцева Віталія Сергійовича 1980 р.н. с. Ротмистрівка, Смілянського району Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«Після війни у сусіда прабабусі (с. Телепино Кам’янського р.-ну Черкаської обл.) була корова дуже молочна. Вона перестала давати молока. Господар вирішив прослідкувати, що відбувається. У двір вночі зайшла чорна кішка і пішла до корови. Господар ударив її палицею, і кішка потягла ноги. На ранок він пішов до своєї куми і побачив, що вона лежить на печі недужа, неначе її хтось побив».

Записано від: Потопальської (Попової) Наталії Олександрівни 1980 р.н. м. Черкаси.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«1950-і роки. В однієї вчительки, яка була дуже освітчена, у якої була дужа багата бібліотека була Чорна Магія, вона начиталася і здуріла»

Записано від: Потопальської (Поповрї) Наталії Олександрівни 1980 р.н. м. Черкаси. с. Телепино, Кам’янського району, Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«с. Старосілля Баба Одарка перед тим, як забирає з  корову у череди, то на налигачі обводить її навколо всієї череди. Люди кажуть, що у неї найбільше молока».

Записано від: Остапчук Олени 1973 р.н. с. Велике Старосілля, Смілянського району, Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«На Великдень відьми мають взятися за замок церкви».

Записано: м. Богачеве (Ватутіно), Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

«На Паску відьми повинні потриматись до ризи попа».

Записано: с. Привітне (Комінтерн), Чорнобаївського району, Черкаської області.

Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.

Більмо на оці у корови

«Засипають в око цукор через кульочок з паперу

Як корова здується. Ставили корові дрюка між щелепами і крутили хвоста, щоб вона побігала і захватила повітря і запрацював шлунок».

Записано: с. Балаклея. Смілянського району, Черкаської області.

Записав: Бабінцев Віталій Сергійович 1980 р. н.