Вірування про худобу
«На св. Юрія вигонили худобу, перед тим, як вигонили пастися брали освячену писанку і від голови до хвоста прокачували і казали: “Отак як ти, моя писанка, кругленька і гарненька, так і ти, моя корівонько, будь кругленька і гарненька”»
Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. с. Новоселиця Чигиринського району, Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«Відробляли, коли не давала молока або брикалася. На сковорідці кип’ятили молоко і у центр сковорідки у молоко штрикали голкою. Винуватець зурочення прийде просити хоч “ложку цукру”».
Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. с. Солошине Кобелянського р-ну Полтавської обл.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«Перед тим, як прийде дід відробляти зурочення, треба побризкати свяченою водою, після чого він відробляє. До вечора прийде людина, яка зурочила і буде просити щось з посуду чи сіль. Прийшла сусідка і дуже просила солі у дітей, їй не дали. Але потім таки випросила, після чого у корови геть зникло молоко. Корову здали на м’ясо».
Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. с.Южне Ічнянського р-ну Чернігівської обл.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«Щоб взяти, хто поробив, клали на сковорідку сіль і нагрівали сковорідку і бризкали водою, коли буде тріщать і піде дим – значить пороблено, коли диму немає – не пороблено. Людина, яка поробила обов’язково прийде, то їй буде пекти так, як пече сіль».
Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. м.Черкаси.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«На порозі можуть відбуватися обряди, пов’язані із псуванням. Господарка прийшла додому, де було багато бліх. Після чого вона посипала маком по вуглам проти сонця і навхрест у кутках, і в центрі. Блохи зникли. Баба казала, що пороблено на пустоту. Дійсне там ніхто не живе і квартиранти швидко змінюють місце проживання. Баба брала і нагрівала сковорідку і так взнала, що була порча на пустоту, бо прийшла людина, яка поробила і просила щось позичити».
Записано від: Литовко Вікторії Миколаївна 1970 р.н. м.Черкаси.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«У 30-х роках господарка пішла на ланку полоти буряки, коли провернулася додому, то зустріла сусідку у воротах своєї садиби. Згодом побачила, що у корови відрізано хвоста більше, ніж на дві третини. Після цього випадку корова перестала давати молоко. Господиня змушена була вести корову на базар. Там до неї підійшла якась жінка і попросила не продавати цю корову. Згодом вона повернулась і заплатила стільки, скільки та за неї просила, не торгуючись. Господиня – баба Галя».
Записано від: Бабінцева Віталія Сергійовича 1980 р.н. – двоюрідного внука баби Галі с. Балаклея, Смілянського району, Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«Одна баба попросила зробити ляду до бурякової ями. Їх у неї було дві, хоча худоби вона не тримала. Постійно теслю, який робив їй всілякі послуги, вона годувала сметаною, яка у неї постійно густа і жовта. Одна бурякова яма у неї слугувала за льох, коли вона туди полізла за сметаною, робітник підглянув, що вона буде робити. Збоку у ямі було викопано невелика пічурка, у якій сиділа ряба жаба і вона звертається до тієї жаби “Ряба, Ряба, дай сметани!”. Після чого винесла йому повен глек сметани».
Записано від; Марії Близнюк (у дівоцтві Сірик). с. Ташлик, Смілянського району, Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«Коли у селі багато свиней, значить там багато відьом».
Записано від: Бабінцева Віталія Сергійовича 1980 р.н. с. Ротмистрівка, Смілянського району Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«Після війни у сусіда прабабусі (с. Телепино Кам’янського р.-ну Черкаської обл.) була корова дуже молочна. Вона перестала давати молока. Господар вирішив прослідкувати, що відбувається. У двір вночі зайшла чорна кішка і пішла до корови. Господар ударив її палицею, і кішка потягла ноги. На ранок він пішов до своєї куми і побачив, що вона лежить на печі недужа, неначе її хтось побив».
Записано від: Потопальської (Попової) Наталії Олександрівни 1980 р.н. м. Черкаси.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«1950-і роки. В однієї вчительки, яка була дуже освітчена, у якої була дужа багата бібліотека була Чорна Магія, вона начиталася і здуріла»
Записано від: Потопальської (Поповрї) Наталії Олександрівни 1980 р.н. м. Черкаси. с. Телепино, Кам’янського району, Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«с. Старосілля Баба Одарка перед тим, як забирає з корову у череди, то на налигачі обводить її навколо всієї череди. Люди кажуть, що у неї найбільше молока».
Записано від: Остапчук Олени 1973 р.н. с. Велике Старосілля, Смілянського району, Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«На Великдень відьми мають взятися за замок церкви».
Записано: м. Богачеве (Ватутіно), Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
«На Паску відьми повинні потриматись до ризи попа».
Записано: с. Привітне (Комінтерн), Чорнобаївського району, Черкаської області.
Записав: Темченко А. І., 1968 р.н.
Більмо на оці у корови
«Засипають в око цукор через кульочок з паперу
Як корова здується. Ставили корові дрюка між щелепами і крутили хвоста, щоб вона побігала і захватила повітря і запрацював шлунок».
Записано: с. Балаклея. Смілянського району, Черкаської області.
Записав: Бабінцев Віталій Сергійович 1980 р. н.