logo
Науково-дослідний інститут селянства та вивчення аграрної історії
Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
Open menu
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.1.jpg
  • 5.1.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg

Матеріали кущової комплексної етнографічної експедиції сіл: Медведівка, Новоселиця, Суботів Чигиринського району 14.04.1998 р.

Черкаський обласний краєзнавчий музей

Корнієнко Г.І. Темченко А.І.

Шапошник Параска Семенівна 1916 р.н.

Ш.П. – Воно зробили чи на день, чи на два раніше поминки. Ну, їхав чоловік волами чи коровами на підводі, а воно скік на воза, а він каже: “О, де ти взявся!”, “Е, а мені 40 день”. А він каже:”Та вже справили!”, “Нє, мені 40 день”. То це, вроді, як живий прийшов. Вони ж не зробили так, як треба на 40 день. А він, бач, показав, що я іду. Та ж, кажуть, душа. То ж одні кажуть, що тілько до 40 день, а другі кажуть до году.

Г.І. – Скільки душа живе у хаті?

Ш.П. – Будто-би 40 днів.

Г.І. – А по чому це видно, що вона тут перебуває?

Ш.П. – Ну, то кажуть пчолка літа у хаті, або муха де, як учепиться, то, бува, не одженеш.

Г.І. – То значить душа його?

Ш.П. – Да.

Г.І. – А що душі треба дати? Коливо у вас робили чи ні?

Ш.П. – Роблять.

Г.І. – А з чого?

Ш.П. – А з чого ж? Хліб мочать медом, і так три рази щоб узять.

Г.І. – А гарячі страви готують, щоб пара йшла? Це ж для душі чи ні?

Ш.П. – Тепер багато дуже готовлять. І ще коливо і узвар.

Ш.П. – Не доходя так горбик є і хата, а я боса. А я кажу, вдова померла у тій хаті. А я кажу, то я її бачила. Отак, стала на пів-горбику, та і машина ж їде, а попереді процесія йде, хрести і корогви. Домаха йде. Я ж дивлюся, а він (чоловік) сидить у кабіні біля шофера, він же мертвий, та тілько з кабіни отако головою показавсь мені, і поїхали. От багато, шо не правду кажуть? Я все-все понаперев’язувала і певчі, ну все ізробили.

Г.І.- Скажіть мені, що треба класти покійникові у труну? Обов’язково там, зміну білизни потрібно кластьи чи ні?

Ш.П. – Кладуть і простінь, і одіяла.

Г.І. – А було у вас так, що покійника перевдягали?

Ш.П. – Було таке. Ось тут, що я казала, Домаха. А в неї мати вмерла, не вмерла просто, а спеклась. Одягли сорочку, бо вже заміж пішла далеко.

Г.І. – То це обов’язково в якийсь день потрібно було перевдягати?

Ш.П. – В  той день, чи 40 день, чи 9 день, найбільш – год.

Г.І. – Найбільше в год перевдягать?

Ш.П. – Да.

Г.І. – В 40 день лише 40 день справляли і все?

Ш.П. – Да. Вечеряють і обідають. Та ж три страви тільки, а на столі стільки лежить хліба і дочка весь хліб і роздала.

Г.І. – Треба роздать?

Ш.П. – Роздавали. Та то було все роздадуть де що...

Г.І. – Дівчата-покійниці, як їх одягали? Як неодружені дівчата?

Ш.П. – Представте собі, яі не знаю.

Г.І. – Лєнти одягали чи ні?

Ш.П. – Може, і лєнти. Ось розкажу сон. Тільки не в нас. Сестра приїхала та й розказувала, шо приснився там у п’ятім под’єзді (вона у третьому, сусідка), умер син у неї. Може, йому 10 день, може і менше. І їй син приснився: “Мамо, отака-то вулиця, такий дом, і шоб Ви пішли і номер дома даже був, і шоб Ви пішли і поклали увесь убор і хвату, і плаття, шо положено і той дом і все – там мертвяк є”. А воно ж якраз і вмерла дівчина, а вона є пішла. Та й пита, отак і отак. Чи ви розрішите, щоб я поклала. Кажуть, це ж таке. І вмер хлопець великий, і вона  понесла і все поклала, всей убор для неї.

Т.А.. – Як лікували людей у вас?

Ш.П. – Лікар був. У нас у селі фельдшер був.

Т.А. – Людина може вилікувати, коли вона не п’є, не гуляє, не грішить?

Ш.П. – Да! Ходив до другої вісімнадцять год.

Т.А. – І став погано лікувать?

Ш.П. – Да.

Г.І – А було так, що жінки чимось чоловіка привертали?

Ш.П. – Не чула. Отут кума моя, як покинув її, та ще горбата була і четверо дітей, а він з армії прийшов, та став же ж ходить, трактористом робив. Вона у Харкові була, і він ізлигався. А вона, було, бєдна, підить і попід дерезою сидить і свічки у церкві крутила.

Т.А. – Крутила???

Ш.П. – Іскручувала.

Т.А.- Вона скручувала, чи чолоік?

Ш.П. – Вона, оця жінка.

Т.А. – Щоб він венувся до неї?

Ш.П. – Да, не вернувся.

Г.І. – Це для того свічки скручували, щоб привернути до себе?

Ш.П. – Навєрно ж. Хто його зна.

Г.І. – Дві свічки, отак їх скручують?

Ш.П. – Да.

Г.І. – І ставили перед образом?

Ш.П. – Та, мабуть, перед образом. Не бачила і не балакали. А потім її вже так паскудили, так паскудили...

Г.І. – А якщо хтось зурочив скотину, що робили?

Ш.П. – Та іскинуть пристріт.

Г.І. – А були у вас такі люди, що могли це зробити?

Ш.П. – Щоб пристріт, я і сама зроблю.

Г.І. – А можете сказати як?

Ш.П. – Молить три рази треба “Отче наш”, “Богородицю” 3 рази. А аж потім: Богородиця, скорая помощниця, стань мені в помочі вдень і вночі возвеликая [в немочі] пристріт скидати. Чоловічий, жіночий, хлоп’ячий, дівчачий, жидівський, попівський, турецький, німецький, вітровий, вихровий, денний, нічний, насланий, заспаний, встрічний, спристрічений, із чорних очей, з білий очей, із сірих очей. Тут тобі не стояти, червоної криві не пояти, синіх жил не сушити, ти ж пекучий, ти ж колючий, зійди собі, ні коляче, ні боляче. Іди собі на очерета, де парубок коня не сідлає, дівка коси не чеше, там тобі бувати гніздо зорати, а нашою Меланію (бо корови Меланії, чи там: Чорна, Ряба, Меланія корова).

І оце, бач, я тобі напам’ять сказала, і оце ж є таке, що кличуть. А я хоч і не йди, племенниця та має всігда: “Шо це ви йдете?”. А вони будуть казати шось на мене... А я кажу: “Не боюсь”.

Г.І. – Якщо людині біда?

Ш.П. – Я молюся Богу, там, от Бога і ото я не боюся. Багато ходила до людей.

Т.А. – Це треба говорити вранці чи ввечері?

Ш.П. – Якщо пристріт великий, то рано і ввечері і днів три ото ходить.

Т.А. – До сходу сонця чи після?

Ш.П. – Та це безразлічно.

Т.А. – Тобто вранці і ввечері і так три дні.

Ш.П. – Раньше може і три ходили, але я три не йду. Шо це, цілий день ходить? Я й їм вишіптувала, а вони однаково. Не кожного буде.

Г.І. – Не від кожного помагає?

Ш.П. - Да.

Г.І. – То Ви берете ніж якийсь чи воду свячену?

Ш.П. – Треба вода і ніж свячений.

Г.І. – А що Ви робите ножем і водою?

Ш.П. – Та оце ж по корові отак і на лоба, і на спину, і отож водою сприскаєш. А ножем, молюся собі навколішки і ножем у свячену воду торкаю.

Г.І. – А хто це може таке зробити? Зурочити?

Ш.П. – Хто його зна. Може очі такі, зазіхне або шо. І чи на людину, чи на скотину. Я січас скажу за себе, я не вріклива, а то сестра приїхала з Донецька. Прийшли вони, я кажу: “Жуки (якраз колорадський жук). Ви, кажу, збирайте жуки, я піду скопаю на капусту, та посадим капусту”. Я собі пішла, та копаю. Скоренько копаю, копаю. Та зять каже:”Ходім та хоч заволочим їй”. Прийшли ми в хату, вже вечір, прийшла сестра з чоловіком. Прийшли, вже засвітили світло, а я там сіла в кінці столу і сидю і нема мене. Ну нема ні рук, ні ніг, саме сижу, не знаю шо зо мною – от вам і пристріт. Ну шо ж таке, я не знаю, кажу, Фросе, ну шо ж таке. Ну, я не знаю, кажу, а тут сестра якраз через поріг. Кажу: “Кума, рятуй мене, не знаю, шось зо мною”. Вона найшла воду, ніж, скинула пристріт. Сидю я сходить, отходить і всьо. Одійшло наче не було нічого, оце вам і пристріт. Не то у корови, і у людини, і дитини.

Г.І. – Таку саму молитву читать?

Ш.П. – Таку саму. Младенець кажуть там, або Рабу Божу Параску, чи там Ганну, то скидає, а як уже ж корова вже совсім еначе, Меланіє корова, чорноряба чи білоряба, чи червоноряба чи яка.

Т.А. – То це людина може навмисне зробить?

Ш.П. – Є такі люди шо і погано подивляться.

Т.А. – Навмисне подивляться?

Ш.П. – А то ше може і таке. Отак я ходила разів з двадцять. Дитина у селі аж там. Тут недобре ходить, бо на ноги впала, оце зроблю – нема, оп’ять іде – ідіть. Там якась жінка, тільки війде – кажуть, так і пристріт, так і пристріт. То й стільки я до них ходила до тієї дитини. І той хлопчик більший і того шептала, і вона заразом, то і їй заразом пошепчу.

Т.А. – А переляк Ви ж вмієте викачувати?

Ш.П. – Не вмію

Т.А. – А зуби?

Ш.П. – І зуби ні. Я нічого не більше. Я ото, як сказали мати, я його взяла в голову. Пристріт і “Богородиця” після “Отче наш”, три рази, а тоді вже уперед починаєш...

Т.А. – А як Ви стоєте біля дитини, як її вишіптуєте? Ви навколо неї ходите?

Ш.П. – Вона сидить, або держить мати. Стій і говориться, ножем отак придавлюєш до носа і на губи, на все треба торкать.

Г.І. – Бо Ви не знаєте, де саме той пристріт?

Ш.П. – Да.

Г.І. – Через те треба у всі частини торкнуть?

Ш.П. – Та тільки мовчіть і нікому не розказуйте.