logo
Науково-дослідний інститут селянства та вивчення аграрної історії
Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
Open menu
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.1.jpg
  • 5.1.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg

Матеріали етнографічних записів, здійснених Солодарем Олександром 1969 р. н.

с. Новоселиця Чигиринського району Черкаської області. Записано від Друзяки Мелашки Григорівни 1906 р. н. Запис 1997-1998 рр.

1.Присушка.

Добре утро вода оддана і земля питана. Водо, водо, дай мені три бочки плоду, одну з красотою, другу з (інформанта відмовилась називати слово), а третю з милостиною, щоб народжений, хрещений (ім’я), де ходив (ім’я дівчини) там ходив і скучав, і ніколи не покидав.

          Повторити дев’ять раз. Вмитися водою, прочитати молитву, потім цією водою обмити яблуко чи насіння, висушити його і пригосити парубка.

Замовляння втрачають силу при передачі іншій людині, тим більше при записі його.

2.Від пристріту.

Говорити: Ти врочище, прозоре, прзорище, ти і вітряний, ти і водяний, ти і насланий,ти і заспаний, ти і вечірній, ти й вденішній, ти й південішній, ти й чоловічий, ти й жіночий, ти й парубоцький, вийди з її ніг, з її очей, з її плечей,, біжи собі на очерета, на болота, де вітер не віє, де сонце не гріє, де в хрещеноїЄ молитвеної раби Божої ( ім’я) глас не заходить, як насрав та й поїв, срачко, срачко, коли я до тебе – та й дух із тебе.

Бризкать водою.

3.Як кров зупиняють.

Говорити: … (?) то й вийшли на білий камінь, а на тім камені білі попи,

білі дяки,білі книги читають, червону кров замовляють. Ходила Матір Божа на горі, та сіяла рожу на ножі, коли та рожа зійде – тоді в народженого, молитвенного (ім’я) кров піде.

          Бризкати водою.

с. Галаганівка Чигиринського р-ну Черкаської обл. Запис 1997-1998 рр.

Жінці привидився покійний чоловік і вона почала говорить його устами. Говорила такі слова: “Бабу під міст, матір на могилу, у стакан хрест і чотири колоски і прив’язать косима за хрест”. Не зробила.

 

с. Галаганівка Чигиринського р-ну Черкаської обл. від Больбот Лідії 1930 р. н. Запис 1997-1998 рр.

 

1.

Люди кажуть, що на проводи не можна плакати за покійним. 1946 р. їй стало шкода, що батька нема і вона плакала (батько загинув на війні). Прийшов до неї і говорить, що не загинув (вдень прийшов), що не загинув, що одружився і має двох дітей. Довго ходив. Поїхали на заробітки. Прийшов до неї, вирішив познайомити з сім’єю. В ліс завів, чиста хата, нема образу, жінка і двоє дітей в чорному. Жінка і діти в чорному не промовила і слова (люди говорять, що могли пригощать і жабами). Повернулася. Ходив кожен день. На прополку буряка йде окремо. Питають, чому – мені батько помагає.

Приходить і говорить, пішли погуляємо. Пішли до залізниці. Йде поїзд. Пропонує підкласти голову під поїзд. Відмовилась. Під другий поїзд штовхає. Пререхрещуюсь і питаюсь – Господи, я таки помолюсь, за що ти мене караєш. Наче ікона на небі засвітилась і голос: іди, дочко, додому.

Прийде на місце. Зранку не могла встать. Встала в синцях побита. Поклали на воза в лікарню в Чигирин. В лікарні сказали, що нічого не можуть зробити. Шукайте бабку. Лежить на печі і не встає. В іншій кімнаті ставлять страстну свічку. Прибрать свічку, вона батька не пускає. Закрить очі – говорить. Вони передо мною танцюють, хто вони? – чорти.

Знайшли бабу. Стала на великий стільчик, а її на маленький садить, дівчину. Тільки стала на стілець, як він вилітає з під її ніг, а хрестик, який вона одягнула на шию дівчині десь пропав. Баба стала, набила синяк, розвела руками, і сказала щоб шукали священника. Завели священника – запропонував залишити кімнату всім. Поки не поклав руку на голову, я думала, що батько на голову, потім зрозуміла, що він мертвий. Запропонував показати місця, де бачила батька, багато людей було, заходять в сіни, а на горіщі починає гуркотіти і шуміти, поало падать на голову. Священник – закрийте лядо, бо вб’є. Закрили. Полізли на горище, там всепотрощене і побите.

Поводила по подвір’ю і показала місця. Священник говорить, що якщо 3 дні не буде з’являтися, то буде жити, якщо так – то помре.

Не з’явився. Через місяць бачила його на городі біля груші. З котомкою за плечима і в куфайці, гукав, манив рукою. Знала, що не батько і не пішла.

Свідки: Яковлєва Тетяна Петрівна, 1914 р.н., рідна тітка Лідії;

              Жбан Ганна Семенівна, 1941 р.н., двоюрідна сестра Лідії.