logo
Науково-дослідний інститут селянства та вивчення аграрної історії
Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
Open menu
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.1.jpg
  • 5.1.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg

Матеріали комплексної етнографічної експедиції с. Капустине Шполянського району 1997 р. 

Запис Темченка А.І.

 

Кичата Валентина Петрівна 1941 р. н.

 

  1. Щоб зняти порчу з лиця

(ластовиння, вавки, бородавки і т. д.)

На повний місяць повести ту людину до кобилиці, здоїть молока, три рази вмить навідліч. Повести до води, де верба дивиться у воду і тею водою з-під верби вмить три рази навідліч.

          Говорити: Умиваю тею водою, що верба дивиться у воду, щоб хлопці дивились на твою вроду (3 р.).

2. На здоров’я і на любов.

У Чистий четвер піти до чужої криниці, кинуть у неї парну копійку.

          Говорити: Кринице-чарівнице, стоїш ти на трьох джерелах. Одне медяне, друге варене, третє, що любов, здоров’я вертає. Кринице-чарівнице, я тебе гарно стрічаю, і з тобою гарно розмовляю. Я тобі даю гроші, хліб, солі, а ти мені дай щастя, здоров’я, любові. Скільки набереться за раз, зразу витягати, помиться нею, вилить туди, де ніхто не ходить.

3. До дітей (відроблять).

          Говорити: Я знаю, знаю, до тіла приступаю (брати свяченого ножа без заклепки). Не сама я прийшла, три ангели привела. Всі знаючі й незнаючі, станьте мені в поміч, нарожденому (їй), молитвенному (їй), Хрещеному (їй), (ім’я) в помощ стати, все недобре замовляти.

          Ішла Матір Божа листом з Ісусом Христом, несла ключі в правій руці. Зустрічає дванадцять апостолів, котрі владіють благословенним (ою) (ім’я). Ніколи стояти з вами розмовляти, спішу до благословенного (ої), хрещенного (ої) (ім’я) на поміч стати. І подумане, в погадане, навіяне й підвіяне. Тут тобі не стояти, костей не ламати, тіла не гнівити, коло серденька не сушити. Не мій дух – Господній дух, не моя сила – Господня сила,, не я помагаю – Господь помагає, не я вимовляю – Господь вимовляє Божими словами, моїми молитвами. Неси тебе на болота, на очерети, на пущі, на води, де дзвони не дзвонять, де людська нога не ступає, а птиця не пролітає. А тут тобі не стояти, костей не ламати, тіла не гнівити, коло серденька не сушити. Щезни, пропади, од мира одійди, а моя молитва до святої висоти. Неділя з понеділком, вівторок з середою, четвер з п’ятницею, субота сама болєзні, (пристріту і т. п.) нема, неділя наступає, болєзнь (пристріт) отступає. Амінь. (робиться три або дев’ять раз).

 

4. Од зубів.

Місяцю милокостний, чи був ти у Києві, чи бачив ти мощі. Був у Києві, бачив ти мощі, та не боляит у них кості. Щоб у нарожденого (ої), молитвенного (ої), хрещеного (ої) (ім’я) зуби не боліли, на місці сиділи. Місяць на небі, рак у воді, заєць у полі. Як три тих брати зійдуться пить та гуляти, тоді у нарожденого (ої), молтвенного (ої), хрещеного (ої) (ім’я) будуть зуби танцювати.

5. За суд.

          Говорити: Іду я в суд, сонце в лице, місяць в плече зорею підпережусь, нікого не боюсь. Входю я в суд, в суді чотири стіни і всі чотири німі. По середині стіл стоїть, на столі відро крові стоїть, та за столом чотири судді сидить. Хто мене не правильно буде судити, той цю кров буде їсти й пити, а ви, стіни, будете німі, а ви, лави, будете праві, а ви, пороги, станьте мені мені на допомогу, а ви, враги, собі лікті кусайте, та на мене злоби не майте. У суд уходжаю, праву руку насідаю, права рука піді мною (сісти на праву руку) весь суд за мною, щоб мені з горя не журитися, щоб мені от суда не смутитися, щоб на ваше горе, враги, подивитися, і сволок, і лави, і весь суд за нами, а ви, щоб, враги, сохли й висихали, одногог Бога на поміч звали. Замовляння говорити подумки три  або дев’ять раз.

6. До себе.

Коли встаєш рано, ідеш умиваться говорити: Ти, вода, Ордано, ти Богом создана, обмиваєш ти каміння, креміння, піски, луги, береги, обмий нарождену (ім’я) од усякої клеветні, от усякої ненависті, біди. Умиваюся, утираюся, щоб я була чиста як вода і ясна як зоря, як хліб святий на столі, а я перед Богом і людьми.

Замовляння говорити подумки.

7. Ідеш з воріт.

Говорити: Стаю я правою ногою, беруся правою рукою, стаю я правим боком, дивлюся я правим оком, щоб з моєю правотою все діло було за мною. Іду я між мюдей, правою ногою ступаю, протів мене Пресвятая Богородиця йшла, в руки ключі брала, врагам моїм пащеки й ялити замикала, ризами своїми прикривала, Господа Бога на поміч призивала. Сонце в лице, місяць в плече, небесною зорою підпережусь, врагів ніколи не боюсь.

Замовляння промовляється подумки.

(Ялита - діал. Язичок, що знаходиться у горлянці. Пащека – рот).

8. Від лайки і неприємностей.

Говорити: Ти, місяцю смеркателю, смеркаєш, запираєш комори, обори, замкни (ім'я) зуби, щелепи, прещелипи, щоб проти мене очей не витріщали, язиком не клеветали, лихого слова не мали. Я їду проти них волом, бовкулом, щоб на мене язиком не клеветали, лихого слова не мали. Соколиними очима обдивлюся і тебе негідника не боюся. Я перед тобою як вовк, а ти передо мною як шовк.

Замовляння промовляється подумки.

9. Якщо дівчина хоче вийти заміж.

Або робить сама або шептуха робить їй.

          Украсти десь ластівине гніздечко, вночі, коли зоряна ніч (з четверга на п'ятницю). Коли зоряна ніч з чужої криниці витягнуть води (також вкрасти), вкинуть у відро з водою гніздечко.

          Перш, ніж набрать води казать: Добрий день, кринице, Божа чарівнице, в тобі є три джерелі, одне медяне, друге водяне, а третє, що любов привертає. Ви, зорі-зориці, вас на небі три сестриці, ви високо живете, а низенько бачите, ви скрізь любов одберіте, в цю воду вкладіте, щоб я там перед (ім'я) була горда й мила, як у матері перва дитина

          Говорити до криниці перед тим, як витягнуть води, відро ще не у криниці, а стоїть на цямрині, скільки води набереться з першого разу - стільки й витягувати не смикать мотузком, щоб натекло повне відро, після цього вкинути туди гніздо ластівки і поставить відро з водою до чотирьох годин ранку (до світанку, перед тим, як сходить сонце) у глухий кут. Потім на світанку роздягтися і обмитися нею, потім процідити ту воду, щоб залишився бруд з тіла. Водою напоїти того, кого приворожують, а бруд закопати під порогом. (Глухий кут там, де завіси на дверях).

          Якщо не взяв перший етап, є інший метод, складає одне ціле з першим, окремо не робиться. Вкрасти у нього шматок носка (онучі) або відрізать зі споду шматочок  сорочки, замурувать у піч, щоб не горіло, а тліло, розтоплювати піч і казать: Вгору дим, авром дим, а ти (ім’я) до мого двору котися клубком, котиком, шпичка тобі в пальці, в п’яти, не дай тобі ні де стати, на дай тобі ні пити, ні їсти, ні лягти, ні сісти. Ти ж мені його визви з дев’яти вісім, з восьми сім, з семи шість, з шести п’ять, з п’яти чотири, з чотирьох три, з трьох два, з двох одного, з одного його. Коли його коло серця печи його, а до мене приверни його.

          Третій етап. З лівого мізиного пальця лівої руки три каплі крові і замісить з неї хліб, дати йому поїсти.

          (Авром – за хмарами, хмароподібна димка, набагато вище хмар).

10. Після того, як зробити аборт.

          Говорити: Помилуй мене Господи за чадо моє, умертвлене мною в утробі моїй, не позбав йго світла Божого, охрести його в морі, в щедротах твоїх і порятуй його благістю твоєю, мене ж помилуй і прсти за мій великий гріх. Амінь.

          Замовляння проговорити подумки.

11. Мати сина виряджає в дорогу.

          Говорити: Мій синочок у путі, Господь йому впереді, Матір Божа позаді, ангели по боках, мечі держать від злих людей, душу і тіло хронять. Храни тебе, Боже, на всякому місці, на доброму і недоброму, нехай твоя дорога спить, хай твоя дорога гуляє, хай тебе ніхто не чіпляє, ні звірі, ні змії, ні поганії люди.

12. Врагам, суперникам.

Говорити:Архістрач (посада серед демонів) Михаїл (сильний, могутній). Демонов укрипитель Божий. Запрети ворогам, борющимся зо мною, сотвори їх, як овци сокручі в горах, як прах перед ліцом вєтра, Амінь. І поблагодарить Демону.

13. Від енурезу чи переляку.

          На повний місяць перевести туди й сюди і зав'язати візлик на червоній нитці у зріст дитини і дев'ять раз. При цьому говорити: Я тебе визиваю, я тебе викликаю душу і тіло висвобождаю навсігда (три рази). Зійди із рук, із ніг, з усіх суставчиків душу і тіло освободи. Переляк насланий, переляк наспаний, підвіяний, навіяний, іди собі на очерета, на болота, де людська нога не ступає, а птиця не пролітає, де вітер не віє, а сонце не гріє, там тобі гуляти, там тобі бувати, сном не морити, білого тіла не в'ялити, червоної крові не пити. Вода хрещена, вода молитвенна, вода іорданна, каміння очищаєш, очисть душу і тіло (ім'я), бо його (її) мати родила, в світ Божий пустила, зорею підперезала у світ Божий виряджала.

          При цьому качать яйцем, починаючи з голови, свяченою водою при словах бризкати, там, де вказується.

Яйце робить ножем свяченим і казать: Це яйце рубаю сікачами, мечами, переляк виганяю Божими духами. Божа мати, хрестом хрестю, визиваю, викликаю свічками, ножами, нечистими духами виганяю, а (ім'я) на путь наставляю. Амінь

Потім дитину ставити у глухіим кутку, над самою головою викрутить тим самим ножем дірку, запхнуть туди нитку, забить кілочком з свяченої верби, осики, замазать воском із свяченої на Страсть свічки.

14. При пристріті

Вмивать дитину помиями три рази навідлі (навідліч), від лиця після замовляння.

Від несплячок, хвороба скидується курям, бо вони у смітник загребуть.

Після заходу сонця нічого не можна давти у борг, бо у сім’ї не буде достатку.