logo
Науково-дослідний інститут селянства та вивчення аграрної історії
Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
Open menu
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.1.jpg
  • 5.1.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg

Bilozirskij vinik. Foto z osobistogo arhivu Ludmili Tkacenko

Село Білозір’я, що на Черкащині – одне із найбільших за чисельністю мешканців в Україні. Саме люди і є його головним багатством. Їм притаманна виняткова працелюбність, винахідливість та підприємницька вдача.

Місцева поетеса-аматорка Віра Запорожець, в одному із своїх творів влучно зазначає:

В нашім рідному селі,

В селі Білозірї

Скрізь господарі живуть,

На кожнім подвірї.

 

Вони працюють та все дбають,

Землю обробляють,

А як дбають – то і мають,

Всьому ціну знають.

Чи не найбільше ці риси місцевого люду знайшли своє відображення у поширених тут народних ремеслах, а особливо в одному із них – виготовленню віників.

Bilozirskij vinik. Foto z osobistogo arhivu Ludmili Tkacenko

Білозірський віник. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко

 

Кому вперше у селі спало на думку використати просо сорго для виготовлення віників, сьогодні вже важко встановити. Однак досить швидко це заняття зазнало поширення. Більше того, у 80-90 роки XX ст. стало масовим явищем. Цим ремеслом у селі займалось чи не кожне друге господарство.

Виготовлення віника це трудомістка робота. Умовно її можна поділити на три етапи – вирощення культури, її оброблення та безпосереднє виготовлення самого віника.

На першому етапі відбирається зерно проса для посіву. Його поміщали у відро з водою, те, що піднялось на поверхню вважалось непридатним. У виорану землю зерно сіють або під рало, або під п’яту, або під лопату. Після того як рослина зійшла, її проривають та, у процесі зростання, кілька разів просапують. Стигле зерно, за допомогою серпа чи сокири, зрізають під корінь. Вирівнюють по волоттю. Відступають від нього 120-130 см і обрізають зайве тією ж сокирою, або лопатою.

 

Dozrila kultura. Foto z osobistogo arhivu Ludmili Tkacenko

Дозріла культура. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко

 

На другому етапі отримані стебла очищають, за допомогою ножа, від листя. Розміщують на кілька днів під накриттям для просушування. Потім збирають зерно з волоття спеціальним електричним верстатом. Отримане віничиння набирають у кулі, і несуть на горище будинків для подальшого зберігання. 

Zrubana kultura. Foto z osobistogo arhivu Ludmili Tkacenko

Зрубана культура. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко

 

Третій етап розпочинався відразу по закінченні сільськогосподарських робіт, як правило напочатку зими. З кулі роблять «ляльки». З трьох таких «ляльок» і складається віник. Для обв’язування спочатку кожну «ляльку» окремо, а потім і їх разом до купи використовується червона лоза. Віник готовий для продажу.

             Vinicinna nabrane v kuli. Foto z osobistogo arhivu Ludmili Tkacenko   

                                  Віничиння набране в кулі. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко           

                                                         

    Vinicinna nabrane v lalki. Foto z osobistogo arhivu Ludmili Tkacenko

                Віничиння набране в ляльки. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко

Білозірський віник, у різні часи, користувався неймовірним попитом, не лише серед населення області, а й інших містах України. Продавали його й у сусідніх країнах.

Майстри з його виготовлення мали й власні секрети. Спостережливі господарки помічали, що коли перед початком використання віника, його помістити у солоний окріп хвилин на 20, він служитиме довше. У той же час, гарно підмітав той віник, який зберігається волоттям угору.

Вінникове ремесло оспіване у творах місцевих поетів-аматорів. У вірші Надії Зажоми «Білозірські віники» відтворюється весь технологічний процес:

Посади, споли, зіжни, у рядки склади.

       Відрубай, знеси, здери – в ніч до хати йди.

       Потім лозу поколоти, і «ляльки» крутити.

      Будуть рученьки боліти. А треба робити.

           Далі ручки підрівняли, на дріт віники зв’язали.

            У мішок і на машину, та й везеш в любу країну.

В іншому місці поетеса підкреслює важливість вінникового ремесла у вирішенні матеріально-побутових питань жителів села:

Білозірський віник – це наша валюта.

      Всяк тримає про запас, як буває скрута.

  За товар чудовий цей – хати будували.

   Купували ще й машини, і дітей навчали.

У повсякденному житті білозірців віник чи не головний господарський інструмент. Поет-аматор Олександр Чубенко про віники пише наступне:

Вони також необхідні

у кожній оселі,

щоб обмести павутину

із кутків і стелі.

Незамінний віник і при вихованні дітей. Цілі покоління знають такий вираз «Віника заробиш». У такий спосіб батьки лякали дітей покаранням за непослух. Тож він був і засобом батьківського виховання. Окрім цього, віник використовувався замість замка. Коли ним підпирались вхідні двері до приміщення. Це означало, що у будинку люди відсутні.

З віником у білозірців пов’язані прикмети. За однією з них: якщо Ви перебуваєте у гостях, а господар починає підмітати подвір’я, то це означає, що Вам пора вже додому, бо Ви зловживаєте гостинністю. За іншою – неможна ввечері підмітати біля дверей будинку, щоб не накликати різну нечисть.

Отже, ремесло з виготовлення віників глибоко вкорінилося в життя, побут та культуру білозірців. Віник – незамінний атрибут їхнього повсякденного життя. З ним пов’язані прикмети, святкові обряди, фразеологізми, вірші.  Саме завдяки цьому ремеслу село Білозір’я знають не лише в Україні, а й далеко за її межами.

 

Kovalenko Viktoria  Коваленко Вікторія Сергіївна, вчитель української мови та літератури Білозірського ліцею