Село Білозір’я, що на Черкащині – одне із найбільших за чисельністю мешканців в Україні. Саме люди і є його головним багатством. Їм притаманна виняткова працелюбність, винахідливість та підприємницька вдача.
Місцева поетеса-аматорка Віра Запорожець, в одному із своїх творів влучно зазначає:
В нашім рідному селі,
В селі Білозір’ї
Скрізь господарі живуть,
На кожнім подвір’ї.
Вони працюють та все дбають,
Землю обробляють,
А як дбають – то і мають,
Всьому ціну знають.
Чи не найбільше ці риси місцевого люду знайшли своє відображення у поширених тут народних ремеслах, а особливо в одному із них – виготовленню віників.
Білозірський віник. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко
Кому вперше у селі спало на думку використати просо сорго для виготовлення віників, сьогодні вже важко встановити. Однак досить швидко це заняття зазнало поширення. Більше того, у 80-90 роки XX ст. стало масовим явищем. Цим ремеслом у селі займалось чи не кожне друге господарство.
Виготовлення віника це трудомістка робота. Умовно її можна поділити на три етапи – вирощення культури, її оброблення та безпосереднє виготовлення самого віника.
На першому етапі відбирається зерно проса для посіву. Його поміщали у відро з водою, те, що піднялось на поверхню вважалось непридатним. У виорану землю зерно сіють або під рало, або під п’яту, або під лопату. Після того як рослина зійшла, її проривають та, у процесі зростання, кілька разів просапують. Стигле зерно, за допомогою серпа чи сокири, зрізають під корінь. Вирівнюють по волоттю. Відступають від нього 120-130 см і обрізають зайве тією ж сокирою, або лопатою.
Дозріла культура. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко
На другому етапі отримані стебла очищають, за допомогою ножа, від листя. Розміщують на кілька днів під накриттям для просушування. Потім збирають зерно з волоття спеціальним електричним верстатом. Отримане віничиння набирають у кулі, і несуть на горище будинків для подальшого зберігання.
Зрубана культура. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко
Третій етап розпочинався відразу по закінченні сільськогосподарських робіт, як правило напочатку зими. З кулі роблять «ляльки». З трьох таких «ляльок» і складається віник. Для обв’язування спочатку кожну «ляльку» окремо, а потім і їх разом до купи використовується червона лоза. Віник готовий для продажу.
Віничиння набране в кулі. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко
Віничиння набране в ляльки. Фото з особистого архіву Людмили Ткаченко
Білозірський віник, у різні часи, користувався неймовірним попитом, не лише серед населення області, а й інших містах України. Продавали його й у сусідніх країнах.
Майстри з його виготовлення мали й власні секрети. Спостережливі господарки помічали, що коли перед початком використання віника, його помістити у солоний окріп хвилин на 20, він служитиме довше. У той же час, гарно підмітав той віник, який зберігається волоттям угору.
Вінникове ремесло оспіване у творах місцевих поетів-аматорів. У вірші Надії Зажоми «Білозірські віники» відтворюється весь технологічний процес:
Посади, споли, зіжни, у рядки склади.
Відрубай, знеси, здери – в ніч до хати йди.
Потім лозу поколоти, і «ляльки» крутити.
Будуть рученьки боліти. А треба робити.
Далі ручки підрівняли, на дріт віники зв’язали.
У мішок і на машину, та й везеш в любу країну.
В іншому місці поетеса підкреслює важливість вінникового ремесла у вирішенні матеріально-побутових питань жителів села:
Білозірський віник – це наша валюта.
Всяк тримає про запас, як буває скрута.
За товар чудовий цей – хати будували.
Купували ще й машини, і дітей навчали.
У повсякденному житті білозірців віник чи не головний господарський інструмент. Поет-аматор Олександр Чубенко про віники пише наступне:
Вони також необхідні
у кожній оселі,
щоб обмести павутину
із кутків і стелі.
Незамінний віник і при вихованні дітей. Цілі покоління знають такий вираз «Віника заробиш». У такий спосіб батьки лякали дітей покаранням за непослух. Тож він був і засобом батьківського виховання. Окрім цього, віник використовувався замість замка. Коли ним підпирались вхідні двері до приміщення. Це означало, що у будинку люди відсутні.
З віником у білозірців пов’язані прикмети. За однією з них: якщо Ви перебуваєте у гостях, а господар починає підмітати подвір’я, то це означає, що Вам пора вже додому, бо Ви зловживаєте гостинністю. За іншою – неможна ввечері підмітати біля дверей будинку, щоб не накликати різну нечисть.
Отже, ремесло з виготовлення віників глибоко вкорінилося в життя, побут та культуру білозірців. Віник – незамінний атрибут їхнього повсякденного життя. З ним пов’язані прикмети, святкові обряди, фразеологізми, вірші. Саме завдяки цьому ремеслу село Білозір’я знають не лише в Україні, а й далеко за її межами.
Коваленко Вікторія Сергіївна, вчитель української мови та літератури Білозірського ліцею