Відповідно до наказу МОН України від 03.03.2023. № 232 із березня 2023 р. за рахунок коштів Державного бюджету України розпочнеться фінансування фундаментального дослідження «Соціокультурний простір України другої половини ХІХ – першої третини ХХ ст.: селянський світ», що пройшло конкурсний відбір.
Про це написав у своїх соціальних мережах Сергій Корновенко, директор Науково-дослідного інституту селянства та вивчення аграрної історії ЧНУ імені Богдана Хмельницького. «Вітаю команду однодумців: Анатолій Морозов, Юлія Пасічна, Олександр Тригуб, Олексій Компанієць, Василь Ільницький − із успіхом! Попереду не менш складне завдання − успішне виконання проєкту!» − йдеться у дописі. Також Сергій Корновенко розповів коротко про зміст проєкту: «Селянський світ постає, з одного боку, як об’єкт тогочасних соціокультурних трансформацій, а з іншого – їх суб’єкт, що багато у чому визначив загальний вектор соціокультурних трансформацій тогочасного соціокультурного простору України. Селянський світ соціокультурного простору України підлягає пізнанню з позиції рівності культур, природності соціокультурного буття, балансу між природою і людиною, оприроднення суспільного буття і олюднення природи, оригінальності еволюції та непередбачуваного реагування на внутрішні й зовнішні виклики. Водночас селянський світ соціокультурного простору України – це те, що існує реально, є об’єктом і суб’єктом соціокультурного простору, його історичних трансформацій, уявлення про що формується на підставі соціальних дій, зафіксованих у культурі. Відповідно до нашої наукової концепції, є всі підстави розуміти селянський світ соціокультурного простору України другої половини ХІХ – першої третини ХХ ст. явищем історичним, дискретним і варіативним, зважаючи на територіальність його поширення, хронологічні межі, особливості еволюції тощо. Специфіка селянського світу соціокультурного простору України в умовах нелінійної модернізації полягає у тому, що він становив основу українського націотворення. У нашому розумінні, селянський світ – цілком «нормальний/стандартний» світ для тогочасного східноєвропейського соціокультурного простору. Це самобутній, унікальний світ. За Р. Пайпсом і К. Леві-Стросом, власна або інша цивілізація. За Р. Редфільдом, селянський світ – «сільський вимір цивілізації». У такий спосіб обґрунтовано спростовуються: 1) ідеологема панрусизму/«русского мира» щодо штучності української ідентичності, процесів українського націо- та державотворення; 2) домінуюча у сучасному науковому дискурсі теза про принципову відсталість недорозвинених аграрних суспільств (П. Магочій. Я. Грицак), які апріорі «програвали» індустріальному Заходу і змушені були обирати «наздоганяючий» тип модернізації. Насправді «зустріч» аграрного та індустріального світів в українському випадку мала значно складнішу природу, що аргументовано висвітлено виконавцями проєкту в кількох взаємопов’язаних площинах: інтелектуальній, громадсько-політичній, соціальній тощо».
Джерело: novadoba.com.ua