logo
Науково-дослідний інститут селянства та вивчення аграрної історії
Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
png transparent social media computer icons facebook media icon blue trademark logo removebg preview
Open menu
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.1.jpg
  • 5.1.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg

 20.05 1

 Сьогодні третя субота травня, а отже – День науки!

Зі святом всіх, хто своєю інтелектуальною творчою діяльністю творить науку в Україні! Всім нам – інтелектуальних творчих здобутків, натхнення, миру і Перемоги!

У цей день особисто у мене виникло бажання «пофантазувати», зазирнути у майбутнє і змоделювати перспективи науки в Україні, що перемогла.

Аналіз різноманітних джерел дозволяє з упевненістю говорити, що загалом «діагноз» української науки визначено. Послуговуючись медичною термінологією: пацієнт швидше живий, ніж мертвий і потребує невідкладних реанімаційних заходів.

На мою думку, конкретні «невідкладні реанімаційні заходи», з одного боку, очевидні, а з іншого – вимагають відповіді на просте і складне водночас питання: реанімувати чи творити нове?

Мені більше імпонує позиція, висловлена свого часу Бакмінстером Фуллером – відомим американським архітектором, філософом, стосовно того, що «ти нічого не зміниш, якщо боротимешся з існуючою реальністю. Якщо прагнеш змін, створи нову модель, щоб попередня просто застаріла».

У такому сенсі актуальним є питання: а якою має бути нова модель? Поділюся окремими своїми міркуваннями щодо цього.

Насамперед зміст моделі визначається розумінням явища. Для нас з вами не секрет, що традиційно в Україні наука і освіта розуміються як – джерело витрат.

Як на мене, правильнішим є інший підхід, в основі якого лежить таке поняття, як «наукова міць держави». Вперше його у своєму виступі 8 листопада 1911 р. озвучив Володимир Вернадський.

Під «науковою міццю держави» академік розумів здатність держави охопити своїми власними силами все коло проблем, що постає на порядку денному і вирішується світовою наукою.

Звертаю увагу, що ключовим у цій формулі є «здатність держави охопити власними силами». У такий спосіб наука, окрім іншого, виконує ще одну важливу місію – національної безпеки, забезпечує інтелектуальний суверенітет держави.

Безпосереднім доказом цій нашій тезі є реалії сучасної геополітики: не скільки протистояння за територію, ресурси, скільки за інтелектуальний капітал, який є безцінним.

На моє переконання, від «наукової міці держави» залежить її як внутрішня, так і зовнішня суб’єктність у широкому смислі. Зважаючи на таке, обґрунтованою є формула: наука і освіта – інвестиції у майбутнє нації. Це спільна відповідальність держави і бізнесу.

«Наукова міць держави», окрім наведеного вище, – це насамперед і головним чином результат творчої діяльності наукового середовища, котра може існувати за сучасних умов за постійної підтримки держави, кількісні та якісні параметри якої безпосередньо залежать від державної підтримки.

У такий спосіб ми спостерігаємо комплементарність між наукою та державою. Практичну реалізацію таких відносин ми вбачаємо у дотриманні державою чинного Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», яким фінансування науки передбачено у розмірі 1,7% ВВП.

Одним із ключових, проблемних питань сьогодення є питання: що фінансувати? У відповіді на нього наше бачення суголосне з позицією Володимира Вернадського: «вільна наукова творчість, проникнення людства у нові невідомі сфери. Тільки за таких умов ми будемо перебувати на рівні наукових знань і зможемо підходити до створення нового».

Отже, об’єктом державної підтримки, на наше переконання, мають бути нові знання, отримані завдяки вільній науковій творчості. Ці моменти є ключовими, тому що:

1.              нові знання стають джерелом суб’єктності держави;

2.              відтворюють принцип розумного балансу у відносинах між наукою/науковцями та державою, зокрема держава організовує, а не за організовує наукову діяльність;

3.              створюють прозору конкуренцію в науковому середовищі.

Ще один важливий момент у моделі науки в Україні, що Перемогла. Він стосується суб’єктивізації національної науки шляхом підвищення статусу науковця, підтримка суто національних галузей знань: українська мова і література, історія України, філософія та інших, – які не є інтернаціональними, а формують українського громадянина, український інтелектуальний простір, майбутнє України.

І на останок цікава думка Володимира Вернадського стосовно науки: «Наука є тією силою, що за сучасних умов створює міць держави».

Україна Переможе!

Сергій Корновенко - директор Науково-дослідного інститут селянства та вивчення аграрної історії